گروه سیاسی: بنابر خبرهای منتشر شده، قرار است امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل، موضوع خارج کردن نام گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار دهند

 و با توجه به اینکه پیش از این نمایندگان کشورهای اروپایی در مقر این اتحادیه به خروج نام منافقین از فهرست مذکور رأی مثبت داده‌اند، به‌نظر می‌رسد موافقت اروپا با این موضوع قطعی است.

روزنامه فایننشال‌تایمز هم در خبری که فارس آن‌را منتشر کرد، نوشت که اتحادیه اروپا در نشست امروز خود، نام گروهک تروریستی منافقین را از لیست سیاه خود خارج می‌کند.

در همین حال، مقام‌های ایرانی این اقدام اتحادیه اروپا را به مثابه حمایت آشکار این اتحادیه از تروریسم ارزیابی می‌کنند.  به گزارش همشهری، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز تحرکات اخیر در اتحادیه اروپا برای خارج کردن نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه را سبک و موذیانه خطاب کرد.

علی لاریجانی این اقدام را در شرایط کنونی، نشانگر وقت‌ناشناسی اروپائیان دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد مسیر کنونی که اروپا در آن قرار گرفته، دامی است که صهیونیست‌ها برای جلوگیری از نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا در خاورمیانه گسترده‌اند.

نشانه حمایت از تروریسم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با مهر، این اقدام اروپا را نشانه حمایت از تروریسم دانست و گفت: اگر اتحادیه اروپا، گروهک منافقین را از فهرست تروریست‌ها خارج کند، تردیدی جدی نسبت به سیاست‌های این اتحادیه نسبت به مبارزه با تروریسم به‌وجود می‌آید.

علاء‌الدین بروجردی با بیان اینکه منافقین در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خود را به رژیم بعث عراق فروخت و پس از آن هم خود را به اروپا و آمریکا فروخته است، افزود: این گروهک مملو از این خودفروشی‌هاست، اما اعضای آن امروز دیگر جایی در عراق ندارند و دولت عراق بر اخراج هرچه سریع‌تر آنها تأکید دارد.

اعتراضات مردمی

علاوه بر مقام‌های ایرانی، ملت ایران نیز که سال‌ها شاهد وحشیگری‌ها و ترور‌های منافقین بوده‌اند، این روزها در حال نشان دادن اعتراض خود نسبت به رویکرد خصمانه اتحادیه اروپا بوده‌اند. روز گذشته تجمعی مردمی در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا در مورد منافقین، در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد.

از جمله شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراض‌آمیز، خانواده‌های قربانیان ترورهای منافقین بودند و خبرگزاری فرانسه در خبری که ایرنا آن‌را منتشر کرد، با اشاره به این تظاهرات نوشت: تظاهرکنندگان هشدار دادند اروپایی‌ها باید متوجه عواقب حمایت از منافقین باشند.

همچنین قرار است خانواده‌های شهدا و قربانیان ترور در اعتراض به تلاش کشورهای اروپایی برای خروج منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی، ساعت 15 امروز در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع ‌کنند.

تهدید منافقین

در همین حال، مقام‌های عراقی همچنان بر لزوم خروج هرچه سریع‌تر منافقین از خاک این کشور تأکید می‌کنند، از جمله اینکه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد: هدف نهایی دولت عراق، خروج داوطلبانه گروهک تروریستی منافقین از این کشور است و دولت سعی دارد در این زمینه متوسل به زور نشود.

سید محسن حکیم، مشاور رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم در گفت‌وگو با مهر گفت که دولت عراق رسما به گروهک منافقین ابلاغ کرده است که آنان هیچ حقی در عراق اعم از دریافت پناهندگی و نظایر آن ندارند، دولت عراق این سازمان را تروریستی می‌داند، این سازمان را به رسمیت نمی‌شناسد و در مورد تک‌تک افراد آن برخورد خواهد کرد و حق مذاکره برای این سازمان قائل نیست و اعضای سازمان منافقین نیز حق هیچ‌گونه فعالیت سیاسی، فرهنگی و ارتباط‌گیری با عشایر عراقی را ندارند.

مذاکرات سران منافقین در مصر

در این میان، فارس گزارش داد: گروهی از سران گروهک تروریستی منافقین در پی فشارهای اخیر دولت عراق برای اخراج از این کشور به قاهره سفر کرده‌اند تا مشکلات خود را با مقامات مصر در میان بگذارند.

به نوشته روزنامه المصر الیوم، تأیید روادید ورود به مصر برای این گروه، پس از آن صورت گرفت که مقامات بلندپایه مصری با اتخاذ سیاست‌های همسو با رژیم صهیونیستی در جریان حمله به نوار غزه، حملات سیاسی و تبلیغاتی متعددی را علیه ایران سازمان دادند.

الزام به محاکمه اعضای جنایتکار منافقین

در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی یک فوریتی با عنوان «الزام دولت و قوه قضائیه به پیگیری، افشا و محاکمه اعضای متهم به جنایت گروهک منافقین در محاکم داخلی و خارجی» مورد بحث قرار گرفت.

کاظم جلالی، سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این طرح، فردا (سه‌شنبه) در صحن علنی مطرح خواهد شد، افزود: براساس طرح مذکور، آن بخش از منافقین که دستشان به خون ایرانی‌ها آلوده نیست، می‌توانند به کشور بازگردند، اما بقیه باید محاکمه شوند و به مجازات برسند.

کد خبر 73879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز